Annons
Annons

Mindre STRESS eller mer LUGN

Stress är den andra orsaken till övervikt och fetma (maten är den första). Därför är det viktigt att du minskar stress - om du stressar eller har det stressigt t ex på jobbet. Läs hur du kan minska din stress...

mindre-stress

Minska stress med en power-nap… Foto MissMessie, Flickr

Stress gör att du lagrar fett, speciellt på magen. Men du kan skatta din stress varje dag (mellan 1-10) och en dag per vecka kan du räkna ihop. Om du har över 40 så behöver du lägga till en sak som minskar stress, om du har över 50 kan du lägga till några saker och om du har över 60 lägger du till en sak per dag. På så sätt får du balans – med en veckas förskjutning (och det gör ingenting för du får balans över tid – det är viktigast).

Mindre STRESS med andningsövningar…

Stress påverkar din andning så att du andas sämre. Därför är det ofta med andningsövningar när du läser om, eller hör om, stress. Du kan göra så här:
1. Sänk axlarna (koppla av)2. Andas in och ut långsamt samtidigt som du ser en våg som går in och ut från en strand – andas in när vågen kommer in och ut när vågen går ut (det är bra att fokusera på något). ELLER se ditt hjärta inom dig och se hur du andas andas lugnt in och ut med hjärtat (kallas för hjärtandning). ELLER andas in i 4 sekunder, håll andan i 5 sekunder och andas ut i 6 sekunder. Välj den övning som passar dig. Du kan göra detta när du står otåligt i en kö, innan du ska göra något viktigt på jobbet eller när du har stressat upp dig över något.

Mindre STRESS med lugn rörelse…

Stress gör dig redo för att springa eller fly – det är egentligen en reaktion för hot eller fara. Så kroppen producerar stresshormoner som gör att du kan ”trycka på gasen” och frisätter energi. Men idag varken springer eller flyr vi vid stress och då kan du göra av med stresshormoner och energi med lugn rörelse. Du kan t ex ta en rask promenad. ELLER gå eller cykla till jobbet så rör du på dig förebyggande och efter stressen på jobbet (när du cyklar hem). Bor du nära jobbet kan du gå och bor du långt ifrån kan ta en promenad när du kommer hem – gå t ex till en affär 10 min bort och köp en tidning. Då får du DESSUTOM en sluss mellan jobb och hem som är superbra.

Mindre STRESS med en powernap…

Du kan också minska din stress med en powernap. Det är en KORT sömn – du kan t ex sätta dig skönt i en fåtölj, eller lägga dig i en säng, och hålla din nyckelknippa i handen (över golvet). När du somnar tappar du nycklarna och vaknar av skramlet. Eller sätt din timer, på mobilen, på 5-20 minuter. Du ska INTE sova längre än max 30 minuter – då är risken stor att du blir tröttare efteråt. Det är viktigare att du somnar än att du sover (därav nyckel-tipset).

Annons

Minska STRESS med andningsövningar, lugn rörelse eller en powernap.

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
NU får du 20 procent Nyårsrabatt på mina dieter, hälsoböcker och e-böcker. Beställ i ett mail till [email protected] (se viktcoachenshop.se). Skriv personnummer, tel. nummer och vad du vill ha. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(2)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar