Annons
Annons

Träningsprogram – världens enklaste…

Motionera

Foto Katie Brady, Flickr

Motionera med världens enklaste träningsprogram – Body Weight Exercise. Man tränar med bara kroppen som motstånd. Du behöver bara göra fem enkla övningar för att träna hela kroppen och du gör det på en kvart. Du behöver inte motionera för att gå ner i vikt, men du behöver träna för att orka leva. I alla fall om du har tänkt göra det länge (leva och med hälsan i behåll).

Träningsprogram för vikten – är viktträning…

Man måste inte motionera för att gå ner i vikt, men om du vill få ut mesta möjliga av din viktminskning ska du ta till ALLA knep. Då (och om du har hamnat på en platå) är det bra att träna. När du tar till träning ska du träna tungt som vid styrketräning. För när du tränar styrka har du en ökad förbränning i upp till 48 timmar efter din träning. Om du t ex går snabbt har du bara ökad förbränning när du väl går.

Träningprogram – Body Weight Exercise…

Här är ett träningsprogram – du behöver bara fem övningar, men inte vilka övningar som helst. Det ska vara stora muskelgrupper som involveras. Nu duger det inte att köra biceps (armböjarmuskeln). Du kan t ex köra så här:

  1. Armhävningar – håll händerna axelbrett och benen raka (om du inte orkar det kan du stå på knäna). Kör…
  2. Rumplyft – ligg på rygg och sätt fötterna nära rumpan, armarna har du längst kroppen. Lyft rumpan rakt upp så långt du kommer. Ner igen.
  3. Benböj – stå axelbrett med fötterna, skjut ut rumpan och böj benen till ca 90 grader, inte mer. Upp igen. Det kan hjälpa att hålla armarna rakt fram (för balansen).
  4. Crunches – ligg på rygg med knäna lite böjda och lägg händerna i kors över bröstet (INTE bakom nacken). Andas lugnt och i utandningen lyfter du bröstkorgen (med magen) så långt du kommer UTAN att lyfta svanken från golvet.
  5. Rygglyft – ligg på mage, gärna med fötterna under ett skåp. Ha armarna böjda lite framåt. Lyft ryggen – tänk dig att du rullar upp en kota i taget så får du en mjukare rörelse. OBS! Håll nacken rak – så den följer ryggkotpelaren, se i golvet hela tiden.

Det var allt! Gör så många du orkar och ta så lång paus du behöver emellan. OBS! Om ordningen verkar lite hipp som happ – det är en tanke med det. Du ska göra mage/ryggövningarna sist – för du behöver de musklerna under alla övningar och då får inte de musklerna vara trötta. Benmusklerna kör du näst sist, av samma anledning. Kör hårt!

Annons

8

 

 

 

 
M v h Christina
Viktcoachen.se

Vad tycker du om detta? Kommentera gärna!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar