Annons
Annons

Supermaten – som gör dig smal…

broccoli

Foto David Saddler, Flickr

Det pratas om SUPER-mat. Av alla grönsaker finns det de som är ännu bättre för vikt & hälsa – och broccoli är en av dem. Det forskas mycket på grönsaker idag och många säger att grönsaker, mer än frukt, är ett skydd mot sjukdomar. Faktum är att grönsaker innehåller mer än 10 faktorer eller ämnen som är bra för din vikt & hälsa.

Broccoli – en superhälsosam grönsak

Om du vill gå ner i vikt finns det inget bättre som du kan äta. Grönsaker är långsamma, innehåller nästan inga kolhydrater (eller kalorier) och här har du FIBRERNA som är så viktiga för din vikt & hälsa – de mättar och ser till att hålla insulinet i schack. I 10 i topp-listan över BÄSTA grönsakerna finns kålen – broccoli, blomkål, brysselkål, grönkål, rödkål, vitkål… Ja, välj vilken du vill. Men jag försöker alltid att ha en sorts kål på min tallrik.

Broccoli – lätt att laga och jättegott

Min favoritkål är just broccoli. Jag har alltid en påse broccolibuketter i frysen. Du lagar dem snabbt och enkelt i mikron – i två minuter på högsta effekt så blir de tinade och lagade, på en gång, och de har all sin fina färg och krispighet kvar. Gör som kockarna – ha på smör & salt och det smakar underbart. Med en näve wokgönsaker till så är den saken klar.

Broccoli – med skydd mot sjukdom

Broccoli innehåller fibrer, C-vitamin och A-vitamin, mineraler som kalcium och järn, antioxidanter (de ämnen som skyddar dig mot sjukdomar), bara tre procent kolhydrater och nästan ingen energi. De motverkar inflammation som är en vanlig sjukdomsorsak (en av orsakerna till t ex hjärt- kärlsjukdom). Du behöver inte äta exotiska bär – broccoli är en superväxt som finns här hemma…

Broccoli – gör dig smal

Självklart så blir du även smal med broccoli. Ju mer broccoli du lägger på din tallrik, desto bättre. Om du bantar med low carb (lite kolhydrater) eller slow carb (långsamma kolhydrater) spelar ingen roll. Broccoli är jättebra att äta istället för potatis, pasta eller ris (som innehåller mycket mer kolhydrater och energi). Du kan äta broccoli kokt, stekt (wokad), ugnsrostad eller rå. Du blir dessutom mätt. Glöm inte broccoli eller vilken sorts kål som helst…

Annons

Fråga eller kommentera gärna!

8

M v h Christina
Viktcoachen.se

LÄS OCKSÅ

(118)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar