Annons
Annons

Stress och vikten…

stress

Foto Bernard Goldbach, Flickr

Stress påverkar din vikt negativt. Idag vet vi att din övervikt beror på hormoner (inte kalorier). Det är framförallt två hormoner som gör dig överviktig:

  • insulin – som behövs för att vi ska kunna förbränna kolhydrater
  • kortisol – som är ett stresshormon

Många missar detta – att övervikt beror på stress. Inte minst de som ska hjälpa dig att gå ner i vikt. Om du får hjälp med din vikt och de som hjälper dig inte pratar om stress alls – gå någon annan stans…

Annons

När du stressar utsöndrar din kropp stresshormoner, som gör att du kan gasa på lite extra. Det är en helt normal reaktion som är tänkt att gå över lika snabbt som den kom. Problemet är att idag är stress ofta något som vi går omkring med länge, alltför länge…

Stress – ger den hälsofarliga bukfetman

Om du går med långvarig stress, har du stresshormoner i kroppen hela tiden. Det gör att du lägger på dig fett framför allt på magen. Då får du den så kallade bukfetman (ett midjemått över ca 90/100 cm för kvinnor/män). Detta är den mest hälsofarliga övervikten – som säger att du har en ökad risk för diabetes och hjärtsjukdom.

Du kanske är stressad av orsaker som inte går att ta bort, eller ens minska på, och då behöver du GÖRA något. För att du ska koppla av behöver du minska stress genom att välja en AKTIVITET som ger mindre stress.

Meditera – i bara EN minut…

Den jag rekommenderar är ”One Moment meditation” – du mediterar i bara EN minut. Inget kan vara enklare. Efter 14 dagar sjunker både stresshormonerna och blodtrycket. Då mår du bättre.

Du gör så här:
Sätt dig i en skön stol/fåtölj, med händerna i knät och blunda (så du inte störs av synintryck). Sätt en timer på EN minut och räkna dina andetag. Säg att du fick 12 – nästa gång sätter du dig i samma fåtölj (som blir din lugna plats) och andas 12 gånger, utan timer. Prova!

Och glöm inte att mäta midjan…

8

M v h Christina
Viktcoachen.se 

 

 

LÄS OCKSÅ

(60)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar