Annons
Annons

RÄTT mat för att Gå ner i vikt

Vi fortsätter serien - 5 enkla sätt att gå ner i vikt. Idag har vi kommit till RÄTT mat. Tidigare har vi kikat på näringsämnen I maten. Nu tittar vi på vilken MAT du kan välja för att Gå ner i vikt snabbt...

RÄTT mat

Grönsaker och bär – är RÄTT mat… Foto Michael Stern, Flickr

RÄTT mat för viktminskning…

Eftersom maten är det absolut viktigaste för din viktminskning så kommer vi tillbaka till detta ämne, från olika håll, om och om igen. Nu pratar vi om MAT och inte om olika näringsämnen (som tidigare). Jag tror på en vegetabilisk grund MED animalisk mat som ägg/fisk/fågel/kött – inte tvärt om. Du behöver absolut inte bli vegetarian, det är inte jag heller, men jag äter mindre och mindre animalisk mat. Min vardagsmeny innehåller mer och mer soppor, sallader och grönsaker.

RÄTT mat – grönsaker MED kött (inte tvärtom)…

Det finns fortfarande experter på hälsa & kost-området som hävdar att grönsaker innehåller vatten och socker. Det är helt ofattbart för mig. Forskningen hittar nya bioaktiva ämnen som t ex motverkar cancer och hjärt- kärlsjukdomar, i grönsakerna hela tiden. Om du vill ha en försäkring mot de sjukdomarna och många fler (som t ex diabetes och demens) så är det grönsakerna som är ditt svar. En del hävdar att det är dyrt med grönsaker – men vad kostar chips, godis, läsk och kaffebröd? Jag tror att du kommer billigare undan med RÄTT mat.

RÄTT mat – var inte rädd för (naturligt) fett…

Man har vetat länge att feta mjölkprodukter sammankopplas med smalare personer och att magra mejeriprodukter äts mer av överviktiga personer. Men man har inte vetat varför. Nu vet vi att magra mejeriprodukter ger en större INSULIN-höjning (hormonet som gör att du lagrar fett) och att de fetare produkterna ger en mindre INSULIN-höjning. Så var INTE rädd för fett. Jag börjar varje dag med blåbär och Rysk yoghurt (17 procent fett – den är len som grädde).

Mitt råd är att äta mest grönsaker MED ägg/fisk/fågel/kött. Det gör dig MÄTT på lagom mycket mat. Välj först och främst kål (broccoli, blomkål, vitkål, rödkål mm – som innehåller mycket fibrer som gör dig MÄTT), sedan vilka grönsaker du vill. Och glöm inte att gärna äta en portion bär varje dag…

Trevlig helg!

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Nu får du 20 procent Nyårsrabatt på mina dieter, hälsoböcker och e-böcker. Beställ i ett mail till handla@viktcoachen.se (se viktcoachenshop.se). Skriv personnummer, tel. nummer och vad du vill ha. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(7)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas