Annons
Annons

Om du INTE går ner i vikt

Vi går ner olika snabbt, delvis beroende på hur länge vi har varit överviktiga. Ju längre tid desto långsammare kan det gå. Men det är aldrig omöjligt. Om du INTE går ner i vikt alls - kan du prova att göra så här...

mjolk-notter-frukt-

En del har svårt att gå ner i vikt med frukt och mjölkprodukter… Foto Julia Khusainova, Flickr

Har du svårt att gå ner i vikt?

Vi går ner i olika takt för att vi ÄR olika. En faktor som kan göra att det går långsamt är om du har varit överviktig väldigt länge, eller till och med jämt. Men det är INTE omöjligt – det bara går lite mer långsamt. Ibland tar det tid. Jag gick ner mina första 15 kg på tre månader. Men jag var supersmal mina första 30 år. Var nöjd med din takt. Om du INTE går ner i vikt så ät dig MÄTT, ät max tre gånger per dag, minska på frukt och mjölkprodukter eller prova periodisk fasta. Vi kikar på en sak i taget.

Om du INTE går ner – du kan äta dig MÄTT…

Många har räknat kalorier hur länge som helst och de har svårt att sluta. Men det är inte kalorier som gör dig överviktig – det är hormoner (och snabba kolhydrater). Men de har svårt att lita på det och äter lite för lite hela tiden. Du måste äta dig MÄTT när du väl äter, annars blir du hungrig och får sötsug. Du kan äta dig MÄTT om du använder slow carb eller low carb (t ex mina dieter Våga & Vinn! och Snabb & Enkel Viktminskning eller LCHF).

Om du INTE går ner – du kan äta mer sällan…

Jag rekommenderar alla att äta tre måltider per dag. Men en del klarar inte det. De vill ha något på kvällen och kanske ett mellanmål på dagen. Men då går du ner mer långsamt, eller kanske inte alls. Så ät max tre måltider per dag – om du vill gå ner så snabbt som möjligt.

Om du INTE går ner – minska på frukt och mejeriprodukter…

Eftersom många har mycket att gå ner så tar det tid. Därför vill jag inte att man slutar äta frukt (eftersom de innehåller många skyddsämnen mot allvarlig sjukdomar) – min nya diet tillåter en frukt per dag, på morgonen. Men vissa kvinnor har svårt att gå ner i vikt om de äter frukt – prova! Så om du äter tre gånger per dag och äter dig mätt (börja alltid med det) och inte går ner så ta bort frukten.

Annons

Om inte det hjälper (prova i en vecka) så kan du minska på mjölkprodukter. Det gör jag själv för mina 5 sista kilon är riktigt envisa. Så jag har bytt till sojayoghurt och rismjölk (risdryck). Det kan du ha i kaffe och te utan bismak (jag berättar snart om det hjälpte).

Om du INTE går ner – lägg till periodisk fasta…

Du kan även lägga till periodisk fasta – då hoppar du över frukosten, en till två dagar, och startar dagen med lunch. Då får du en extra lång tid då du inte äter mellan middagen och lunchen. (Varje gång du äter bildas hormonet INSULIN som gör att du lagrar energi istället för att förbränna. Så när du INTE äter så har du en effektiv förbränning, hela tiden.)

Ändra så lite du kan, om du går ner i vikt, då blir det lättare att hålla vikten. Men lägg till en sak i taget (ovan) om du INTE går ner i vikt…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar