Annons
Annons

Motiverad för att gå ner i vikt

Att gå ner i vikt kan vara som att gå upp för en trappa - det blir bara jobbigare med tiden. Därför måste du vara motiverad. Men sök inte utanför dig, sök inuti genom att fråga dig vad du egentligen VILL - här är några övningar som hjälper...

motivation

Viktminskning är som att ta ett steg i taget, i en trappa… Foto Pexels

Vill du bli mer motiverad?

Om du ska kunna ta tag i din vikt, göra de förändringar som krävs och stå emot reklamen (och allt socker) – då behöver du vara motiverad. Glöm morötter och piskor – de fungerar när det gäller rutinartade aktiviteter, som har en given väg eller bara ett sätt att nå målet. Så är det inte med viktminskning, du kan gå ner i vikt på många olika sätt. För att du ska vara motiverad behöver du VÄLJA när, hur och varför. Börja med att sätta mål – vad vill du väga?

Motivation – ta tag i ratten och styr själv…

Vi föds självstyrande. Redan som små vet vi vad vi vill och inte vill. Men sedan händer något som gör oss hämmade. Du behöver ta tag i din vilja och då är det perfekt att skriva ner dina VARFÖR. Skriv ner VARFÖR du vill gå ner i vikt och VARFÖR du INTE vill fortsätta som vanligt. Då blir du klar över vad du VILL. Du behöver också kunna styra över vad du gör – därför är det bra att VÄLJA diet själv. Hos mig t ex pratar vi om vad som är bäst för dig att välja. Du får min hjälp att välja själv.

Motivation – ställ dig själv en enkel fråga…

Din viktminskning är en resa, du tar ett steg i taget. Om du ska vara på topp hela tiden och inte sväva ut och göra fel om och om igen så behöver du motivation. För att hålla din motivation på topp kan du ställa en enkel fråga, varje kväll. Fråga dig själv vad du gjorde bra (fokusera på det bra) och vad du kan göra bättre. Om du inte gör det är det lätt att göra fel vecka efter vecka, utan att tänka på det.

Motivation – utvärdera med jämna mellanrum…

Välj en mentor (eller en viktcoach) som hjälper dig att utvärdera t ex en gång per vecka. De som jag hjälper direkt i mobilen kontaktar jag en gång per vecka för utvärdering och nya råd. Det gör att din viktminskning hela tiden går ner och ner och inte stannar upp. Om du inte har en mentor (en vän som vill hjälpa till och är positiv) kan du ha utvärdering med dig själv, t ex varje söndag. Fråga dig hur det går och om du behöver göra något annorlunda.

Motivation – gör ett motivationskollage…

Ta en söndag eller en annan dag då du har tid över och gör ett motivationskollage. Vi tänker i bilder och blir motiverade av bilder. Klipp ut bilder på kläder du vill köpa och se fantastisk ut i. Klipp ut bilder på kroppar som ser ut så som du vill se ut (i kataloger) och välj bilder som representerar alla dina VARFÖR. Sätt kollaget någonstans där du tittar ofta.

Du kan även visualisera – sitt 5 minuter varje dag då du ser dig själv så som du vill se ut. Ju fler sinnen du plockar in desto bättre. Hur ser du ut, vad händer, vad säger du till dig själv? Hör hur dina vänner ger dig komplimanger för din nya vikt, känn deras kramar och positiva attityder. Nu vet hjärnan vart du ska och du blir mer och mer motiverad.

Var motiverad med rätt frågor, utvärdering & bilder – ända in i mål..

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

 

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar