Annons
Annons

Motionera efter din viktminskning…

Ämnet för dagen är kontroversiellt. Vi har fått höra att vi ska äta mindre och röra på oss mer (för att gå ner i vikt) i nära nog 40 år. Men NU vet vi bättre. Motion är inte så bra som vi har trott, för vikten, det kan till och med vara negativt...

Motionera efter

Foto Steven Burt (min dotter är med i roddlaget, på universitetet i Chikago – jag blev inspirerad…)

Motion är det allra viktigaste för din hälsa, men när det gäller vikten kan det till och med vara negativt. Du måste skilja på hälsa & vikt – allt som är bra för hälsan är inte bra för vikten. Motion är det bästa exemplet. Du kan till och med gå UPP i vikt av motion.

För hälsan är det jättebra att motionera – både hjärt- lungapparaten (med motion som ökar konditionen) och skelett- muskelapparaten (med styrketräning, med eller utan vikter). Om jag skulle välja idag så skulle jag välja styrketräning – men det beror på hur ditt liv ser ut. Välj det som ger dig de bästa fördelarna. ELLER kombinera.

Motionera efter… – för att gå NER i vikt

Om du motionerar kan du gå UPP i vikt – för när du motionerar blir du väldigt hungrig. Då är det lätt att äta mer än du borde, för du gör inte alls av med så mycket energi som de flesta tror, när du motionerar. Kroppens största energislukare är det basala energibehovet (den energi som går åt för att hålla kroppen igång) – inte rörelse.

Motionera efter… – gör det som HAR effekt

När det gäller viktminskning så är det till 80-90 procent maten som avgör. Motionen har väldigt lite effekt på din vikt. Det är ETT av många andra verktyg som är bra att ta till t ex vid en platå eller om du är arbetslös. För bara då kan du motionera så mycket som det behövs för att få effekt på vikten (se på Biggest-looser – de tränar flera timmar per dag).

Motionera efter… – för att fokusera

Om du ska börja gå ner i vikt och både äter fel och inte rör på dig, bör du fokusera. För det är svårt att ändra på två stora områden på en gång – hur du äter och hur du rör på dig. Då bör du fokusera på det området som har mest effekt på din vikt. Det är din mat. Följ en diet med långsamma kolhydrater (t ex mina dieter Våga & Vinn! eller Snabb & Enkel Viktminskning) eller med lite kolhydrater (LCHF). För du blir överviktig av kolhydraterna…

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Min NYA metod Våga & Vinn! hjälper dig att vinna högvinsten – att äntligen gå ner 10-15 kg (på bara några månader)! Välkommen! 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar