Annons
Annons

Minska STRESS och midjan med tacksamhet…

Du kan minska stress och samtidigt bli lyckligare, med ett enda kraftfullt verktyg - tacksamhet. Du kan meditera över detta eller så kan du skriva en tacksamhetsjournal (som Oprah). Du gör så här...

tacksamhet

Oprahs bästa verktyg (som minskar STRESS)… Foto Sheila Craan, Flickr

Här är Oprahs bästa verktyg…

Stress gör att du lagrar fett på magen, så detta minskar ditt midjemått. För att kunna hjälpa mina kunder bättre (att gå ner i vikt), går jag just nu en meditationskurs på nätet. Eftersom meditation är det mest effektiva sättet att minska stress. (Dessutom hjälper det mig med min kroniska värk.) Igår fick jag lära mig hur kraftfullt tacksamhet är. Om du bara frågar dig ”Vad är jag tacksam för?” så skapas förändringar i din hjärna! Tacksamhet minskar stress och gör dig mer lycklig. Ingen dålig bieffekt (vi kommer till Oprah). Se kan även se detta som ett verktyg i personlig utveckling.

Vattnar du dina blommor eller ogräset…

Emily Fletcher, som leder meditationen, pratade om att du kan tänka dig att du vattnar i din trädgård och att det du ser på är vad du vattnar. Om du ser på det positiva i ditt liv (så vattnar du blommorna) och då växer det. Eller med andra ord då växer det positiva i ditt liv – för att du fokuserar på det. Men om du ser på det negativa (så vattnar du ogräset) och då växer det i ditt liv. Vad växer bäst i din trädgård (ditt liv)?

Oprahs bästa verktyg – en tacksamhetsjournal…

Till och med Oprah, världen mest kända programledare, sade att det bästa hon hade gjort var att starta en tacksamhetsjournal. Om du skriver ner det du är tacksam för eller om du mediterar över det, kanske är oviktigt. Men om du gör något av det kommer du att minska stress och må så mycket bättre (eller till och med bli lyckligare!).

Minska stress med tacksamhet – gör så här…

Om du mediterar kan du börja med att slappna av genom att andas in på två sekunder och andas ut på fyra sekunder. Gör det några gånger samtidigt som du sänker dina axlar. Oavsett om du mediterar eller om du skriver i din tacksamhetsjournal (jag rekommenderar båda), så går du igen fyra områden. Men börja med att ”fira dina segrar” eller tänk på/skriv ner det du har lyckats med hittills. Det gör att du blir inställd på att lyckas igen – t ex med din viktminskning.

Tacksamhet – gå igenom dessa områden…

Vi startar med arbetet – här tillbringar du ju lång tid av din dag. Tänk på/skriv ner tre saker du är tacksam för på jobbet. Det kanske är att du HAR ett jobb eller att du har flera arbetskamrater du gillar.  Sedan går vi över till familjen – tre saker du är tacksam för. Det kan vara din riktiga familj, en ny familj eller en familj som består av dina vänner. Tre saker du är tacksam för. Nästa område är din kropp – tre saker du är tacksam för som har med din kropp att göra. Här tror jag verkligen på att tänka på, och framhäva, det du är nöjd med istället för att försöka gömma områden du är mindre nöjd med. Det sista området är din ekonomi – tre saker du är nöjd med och det behöver inte vara några hedgefonder, det kan vara att du har mat för dagen eller att du kan dela med dig till de som har mindre än du. Tänk på eller skriv ner dina egna tre saker inom varje område.

Minska din stress och ditt midjemått – med tacksamhet…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

 

 

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar