Annons
Annons

Mät midjan och strunta i vikten

Är du för fixerad vid din vikt - så att allt du tänker på är mat och vad du väger? Du behöver släppa det, utan att förlora kontrollen på din kropp och din storlek. Gör så här...

Bilden heter ”om centimeter var år” och i det här fallet är de ju det… Foto theilr, Flickr

Är du för fixerad vid vikten?

Många kvinnor som kommer till mig är så fixerade vid vikten att det är allt de tänker på. Maten, vikten att lyckas eller att skämmas för att man har misslyckats. Det är en helt onödig ramsa att ha i tankarna. Sluta väga dig! Om du mår dåligt över din vikt så är det dags att släppa taget. Ta vågen och lägg den högst upp i garderoben, eller ännu bättre – på vinden.

Mät midjan och släpp vikten…

Börja mäta midjan istället. Stress gör att du lagrar fett på magen. Så du behöver göra två saker – 1. börja ta det lugnare (eller börja meditera – se inlägg 3. Gå ner i vikt till beachen) och 2. börja mäta din midja. Om du har ett midjemått över ca 90 cm (män ca 100 cm) så har du bukfetma. Det betyder att du har ökad risk för t ex diabetes och hjärtsjukdom. Men få inte panik – det här kan du lösa.

Mät midjan – gör så här…

Det bästa sättet att mäta midjan är att ligga ner (lägg ett måttband vid sängen och mät dig en gång per vecka, det första du gör). För när magen blir större blir magmusklerna försvagade, speciellt om du ofta går i joggingbrallor – som släpper magen fri. Så ligg ner och lägg måttbandet under dig, lägg ner huvudet på kudden (för när du ser upp på magen spänner du magmusklerna). Andas normalt och efter en normal utandning mäter du där du är som störst (inte minst) eller vid naveln.

Mät midjan och slappna av…

Eftersom bukfetma hos kvinnor ofta beror på stress, så behöver du slappna av. Börja med att göra EN sak i taget. Kvinnor är experter på att göra flera saker på en gång MEN det stressar dig mer än du tror. EN sak i taget. Försök dessutom att bara tänka på det du gör. Just NU! Tänk inte på vad du ska göra sedan eller på något annat än vad du gör NU. Det är svårare än du tror och även om du bara lyckas ibland så är det ett bra sätt att minska din stress. Men när du mäter midjan så har du ett bra sätt att se om du går ner i vikt, står still eller går upp.

Mät midjan och meditera…

Eftersom den stress som många kvinnor känner är svår att minska (allt jag räknade upp ovan, och mer, som du gör – kan inte tas bort. MEN då kan du lägga till det BÄSTA verktyget mot stress – meditation. Du ser hur ENKELT det är i mitt inlägg 3. (av 5) Gå ner i vikt till beachen. Ta en kopp kaffe och kika på det.

Annons

Glöm vikten, göm vågen, börja mäta midjan och slappna av (och/eller meditera)…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, (du får svar på dina/andras frågor och råd & tips varje dag) direkt i mobilen (du blir kontaktad 1 gg/vecka men kan nå mig NÄR du vill) eller som VIP-kund (vi har daglig kontakt). Jag hjälper dig. Välkommen!

 

LÄS OCKSÅ

(4)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar