Annons
Annons

Mät midjan – inte bara vikten…

Midjemåttet är jätteviktigt - det visar om du har ökad risk för t ex diabetes och hjärtsjukdom (vilket vikten inte gör på samma sätt). Det går mycket snabbare att få bukfetma än de flesta tror. Kika här var gränserna går och vad du kan göra om du har bukfetma...

mat-midjan

Mät midjan – du kan ha bukfetma… Foto Pexels

De flesta är mest eller till och med bara intresserade av vikten. Hur mycket de väger och vad de vill väga är allt de vill tala om. Men jag vill tala om midjemåttet – det är ett mycket bättre mått som visar OM man har ökad risk för t ex diabetes och hjärt- kärlsjukdom. Och risken ökar mycket snabbare (vid ett lägre midjemått) än du tror.

Mät midjan – hur du gör…

När du mäter midjan ska du ligga ner. För när magen växer blir magmusklerna svaga och det blir svårt att hålla in magen likadant varje gång du mäter. Då får du mått som kan gå fram och tillbaka och som inte går att lita på. Ligg ner, ta måttbandet under dig och andas normalt. Efter en normal utandning mäter du precis vid naveln (även om du är smalare på ett annat ställe). Då mäter du på exakt samma ställe varje gång.

Mät midjan – gränsen för bukfetma…

När du får ett midjemått över ca 90/100 cm (för kvinnor/män) har du bukfetma. Det är många fler som har bukfetma än som tror att de har det. Mät dig och se! Det viktiga är att över detta mått har du en allvarligt ökad risk för diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Risken börjar att öka redan vid ett midjemått över ca 80/95 cm (för kvinnor/män). Men det viktiga är att du inte har över ca 90/100 cm.

Mät midjan – vad du gör om du HAR bukfetma…

Om du har bukfetma behöver du gå ner i vikt tills du har ett mått som går under gränsen. Det gör du på två sätt – 1. Ät mindre SOCKER och snabba kolhydrater och 2. Stressa mindre. För stresshormoner gör så att vi lagrar fett på buken, så att vi får bukfetma. Det första du kan göra är att ta bort onödig stress och när du har gjort det (eller om det inte går) kan du lägga till en aktivitet som gör dig lugn. Kika gärna på ”30 enkla sätt att minska din STRESS” (som du får gratis om du prenumererar på mitt Nyhetsbrev)…

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Jag har fyra dieter att välja på – med eller utan support. Om du vill ha support kan du få det i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen. Jag hjälper dig… Välkommen in och kika!

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar