Annons
Annons

Julstress – gör så här…

Julstress - är något man kan få både före, under och efter julen. Men nu tänker jag på stressen som man kan få av att umgås med släkten på julafton. Här får du några enkla metoder som du kan ta till, som knappt tar en minut. Prova och hör av dig om det hjälpte...

Julfest med släkten (inte min)... Foto Sami Keinänen, Flickr

Julfest med släkten (inte min)… Foto Sami Keinänen, Flickr

STRESS – i julfirandet kan vara ett (stort) problem. När man möter nära och kära med olika nycker och egna problem som de tacklas med. Ingen är ju perfekt. Men i juletid får man ofta umgås med personer som man inte skulle välja att umgås med, om man fick chansen att välja själv. Släkten är som den är. Här får du några olika sätt att enkelt minska stress i obekväma situationer. Välj någon som passar.
Och det skadar inte att tänka positivt (fokusera på det som är BRA).

Bekanta dig med din normala andning…

Först behöver du bekanta dig med din egen andning – för när du blir stressad andas du ytligare och sämre. Så lär dig hur du andas normalt genom att lägga en hand på bröstet och en hand på magen. Andas normalt. Vad är det som rör sig mest – din mage eller bröstet? De flesta kvinnor andas med bröstet och de flesta män med magen (som är en något bättre och djupare andning). Nu vet du vart du ska när du i en stressad situation ska få andningen normal igen (när farbror Kalle har kommit för djupt i flaskan…)

Det enklaste – att andas djupt…

Du kan stå kvar, precis där du är, le och andas djupt tills du känner att stressen börjar ge med sig. Det är det allra enklaste. Det kan du göra vart som helst, när som helst och du kommer att bli lugnare på stubben. Tänk på hur du andas normalt (du kan lägga handen på magen, om du brukar magandas, och andas djupt tills du är där).

Ta en time-out…

Om det inte räcker med att andas djupt en stund, kan du gå undan för att ta en time-out. Gå in i ett sovrum och sätt dig på sängen. Tänk INTE på det som gjorde dig upprörd, utan tänk på något som gör dig lugn och sansad. Tänk på det som är bäst med julen. Tänk på att komma upp på morgonen, att gå in i köket där stakarna lyser och julgardinerna ger dig en skön julekänsla. Tänk på det bra.

Meditera i EN minut (räkna dina andetag)…

Om inte ens en time-out gör att stressen rinner av dig så sätt dig skönt på sängen eller i en fåtölj och meditera i EN minut. Ingen hinner sakna dig i EN minut – det är det fina med den här metoden. Den tar just ingen tid alls. Gör så här:

Annons

Sätt en timer på EN minut (t ex i mobilen). Blunda och sätt handen på bröstet om du andas med bröstet normalt eller på magen om du brukar andas med magen. Räkna dina andetag och andas just så som du brukar – helt normalt. När timern ringer andas du som vanligt och stressen har försvunnit. OBS! Tänk inte på det som gjorde dig stressad, utan på något trevligt och lugnt. Nästa gång du behöver gå undan behöver du ingen timer – du bara sätter dig ner och andas normalt så många andetag som du kom till första gången (om du räknade till 12 andetag första gången andas du normalt i 12 andetag).

Julen är härlig men den kan också vara väldigt stressande…

jag-161205
M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Priserna går upp efter nyår – men du kan köpa nu och börja först i januari. Du får hjälp att Gå ner i vikt (med support i Facebook-grupp eller direkt i mobilen). Skicka ett mail om att du vill börja efter Nyår.

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar