Annons
Annons

Hur du håller vikten i december…

Det är svårt att banta i december - för det finns så många frestelser. Du har saffransbullar, pepparkakor och mjuka kakor med kanel och saffran (mina favoriter). Det kommer choklad i många varianter och praliner (en annan favorit). Någon sade "banta inte mellan november och januari - banta mellan januari och november" (okänd)....

vikten-i-december

Behåll vikten i december… Foto Kevin Dooley, Flickr

Hur du håller vikten i december…

Hur håller man vikten i december? Ja, julmånaden är en svår månad att banta i – den är full av frestelser. Dessutom är den full av frestelser som bara finns nu, så att de är ännu godare eftersom det är saker man har längtat efter eller sett fram emot. Det är saffransbullar, pepparkakor och mjuka kakor med kanel eller saffran i (mina favoriter). Eller choklad i alla möjliga sorters praliner och askar (en annan favorit) och marsipangodis. Det är mandariner och apelsiner som är godare än någonsin (och även om du inte blir fet av frukt så går du heller inte ner i vikt med frukt).

Men du kan BEHÅLLA vikten i december…

Men trots alla dessa frestelser, och många till, så kan du faktiskt BEHÅLLA vikten i december. Men det gäller att du håller ögonen på målet. Både ditt slutliga mål, din målvikt, och håll även ögonen på ett så nära mål som möjligt. Ett som samtidigt tar dig förbi den svåra månaden. Du kan t ex tänka på hur du vill se ut, vad du vill väga och vad du vill ha på dig på julafton och på nyår. Ta en till fem minuter och sätt dig ner, eller lägg dig, och se DET målet framför dig. Gör den bilden så klar du bara kan, så att du kan plocka fram den när du vill (när du blir frestad).

VAD du bör äta…

Om du ska HÅLLA vikten i december kan du inte äta vad du vill. Fortsätt med den diet du har börjat med. Har du inte börjat med någon diet så sätt omedelbart upp regler för hur mycket socker och andra snabba kolhydrater – snacks, snabbmat, färdigmat, p-mat (mjölmat som pasta, pizza, pannkakor, piroger), vitt bröd mm du tänker äta. Ett tips är att bara äta snabba kolhydrater på helgen och möjligen en gång per vardag. Huvudsaken är att du MINSKAR ordentligt på de snabba kolhydraterna och att DU bestämmer över maten – och att du äter mycket grönsaker (slow carb) eller fett (low carb).

NÄR du bör äta…

Här finns ett litet kryphål eller ett tips på hur du kan njuta UTAN att gå upp i vikt. Det handlar om NÄR du äter julens goda frestelser. Det är helt FEL för vikten att äta dem mellan måltiderna. Men om du äter dem direkt efter måltiderna (frukost, lunch, middag) så blandas de med maten och ditt insulin (hormonet som gör att vi lagrar fett) blir inte så högt. Så två råd om NÄR du ska äta är; ät bara tre mål per dag och ät julens goda frestelser som efterrätt. Du kan även lägga till periodisk fasta (se tidigare inlägg).

Om du faktiskt VILL banta i december…

Om du vill simma emot strömmen som en lekande lax och gå ner i vikt i december, så kan du självklart göra det. Men det kommer att kräva en vilja av stål, klara mål och målbilder (se ovan). Dessutom behöver du äta både rätt mat och på rätt tider.

Annons

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Du får hjälp att Gå ner i vikt (med eller utan support), Detox-fasta (12-36 timmar), Må bättre, Stressa mindre, förbättra din Vardagsmat, Prestera bättre…

LÄS OCKSÅ

(2)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar