Annons
Annons

Gå ner i vikt med Erica

Nu kan du gå ner i vikt med Erica - en härlig tjej i sina bästa år. Du kan följa de råd som jag ger henne, som jag berättar om, eller så kan du ta de råd du tycker passar dig. Häng med ner i vikt...

En slow carb sallad… Foto Eric Isaac, Flickr

Gå ner i vikt med Erica…

På onsdag presenterar sig Erica själv här i bloggen – hon är en härlig tjej i sina bästa år (resten får hon berätta själv). Men jag ska berätta hur jag har tänkt, som hennes coach. I början hade jag mina dieter, rekommenderade den som passade personen bäst och hjälpte dem att hålla sig till den. Men idag är jag mycket mer flexibel och tar de bästa bitarna ur olika dieter och anpassar till dem till Erica. Men det jag pratar om är mat, motion, motivation, stress och sömn – faktorer som påverkar vikten.

Är du också mer eller mindre sockerberoende…?

Jag tänker så här: du ska ändra på så lite som möjligt – för då blir det inte så mycket du behöver ändra tillbaka när dieten väl är över (när du har nått ditt mål). Min tro är att det gör det lättare att hålla vikten. Erica är en helt vanlig mer eller mindre sockerberoende tjej, som har småätit sötsaker och slarvat med maten. Så ser de flesta av mina klienter ut. Hon är inte frukostätare alls och istället för att trycka in henne i en form som inte riktigt passar (och säga att hon ska äta frukost) så får hon fortsätta utan frukost.

Först måste SOCKRET bort…

Om du undrar hur det ska gå till så ska du veta att det går oftast hur bra som helst. Det tar 2-3 dagar att bli av med sockersuget. Det bästa du kan äta är långsamma kolhydrater, istället för de snabba (i sötsakerna). Så hon kommer att börja med en kombination av slow carb och periodisk fasta. De bästa långsamma kolhydraterna är baljväxterna. Erica har italienska rötter så hon gillar bönor och linser, vilket är perfekt. Andra långsamma kolhydrater är grönsaker av alla slag och fullkornsprodukter.

Du kan prova periodisk fasta (16:8)…

Erica får rådet att äta slow carb-diet. Men för att ändra så lite som möjligt, kan hon prova att äta quinoa, pasta, ris mm men MAX en knytnäve. Eftersom Erica inte äter frukost alls så fortsätter vi så (det kallas för periodisk fasta 16:8 – för du fastar ca 16 timmar från middagen till frukosten och äter i ca åtta timmar). Men eftersom Erica är van att göra så betyder det nog inte så mycket.

Ericas motion…

Erica har ett gymkort och har bestämt sig för att gymma någon gång per vecka. Om du kan tänka dig att motionera – gör det! Det räcker med promenader – ta gärna i lite så att du blir lite varm. Eller gör som Erica och träna styrketräning på gym. För motion och kost hjälper varandra – du vill inte äta dåligt för att förstöra din motion och du vill gärna motionera för att ge din nya mat en skjuts. Mat och motion tillsammans gör dig mer motiverad (det ena ger det andra). Dessutom hjälper motion mot stress och gör att du sover bättre.

Börja med att ta bort alla sötsaker helt och äta långsamma kolhydrater istället (slow carb) och att äta ordentlig mat. Sötsuget försvinner på ett par dagar…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha min hjälp? Du får råd som är anpassade till dig – och support i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar