Annons
Annons

Frukt – vid viktminskning

Idag tar många dieter bort frukten, utan att tveka och under lång tid. Nu när en av tre får cancer tycker jag att det är oansvarigt. Vi behöver de skyddsämnen som finns i frukt (och grönt). Så här säger jag...

frukt

Frukt – bra eller dåligt vid viktminskning? Foto Chris Gladis

Hur är det med frukt?

Frukt är naturens delikatess, dessert, godis och hälsomål. De är söta och goda. Frukt i alla former passar perfekt som avslutning på en god middag. Dessutom är de väldigt hälsosamma – de innehåller massor av ämnen eller faktorer som är BRA för din hälsa, t ex fibrer, vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra phytokemikalier. De är toppen som mellanmål på eftermiddags fikat – de ger dig tillräckligt med energi för att prestera på topp de sista timmarna. Eller att äta före träning, om man har ätit dåligt. Efter träningen är några frukter och en kvarg ett toppenmål (jämfört med andra färdiga mål du kan köpa).

Frukt – hur är det med sockret?

Socker är ett gift (tro ingenting annat) – ansvarig för övervikt, fetma, diabetes mm. Frukt innehåller fruktos – som bara kan omvandlas av levern (glukos, den andra delen av vanligt socker kan varje cell i din kropp använda som energi). Men i frukterna finns den faktor som gör att sockret i frukten är ofarligt – fibrerna.

Därför rekommenderar jag ALLTID att du äter frukten hel, för när du gör fruktjuice (eller ännu värre, köper den) är fibrerna borta. Frukt är ju rätt mättande, vilket gör att vi nöjer oss med en eller två. Då får vi aldrig för mycket fruktsocker i oss, utan en liten dos som kroppen klarar av att ta hand om. Då blir frukten positiv eftersom den tillför så mycket hälsosamt.

Frukt – för vikten…

Några frukter är bättre än andra för din vikt – välj de med minst socker i. Det är t ex grapefrukt – börja gärna dagen med en halva (men inte du som äter mediciner). Kokos – prova kokosflakes på yoghurten. Avokado är en toppenfrukt för vikten (du får recept på världens godaste bacon & avokadosallad nedan). Välj gärna citrusfrukter (och helst citron) eller plommon (helst färska) men även torkade har massor av fibrer som sätter fart på din mage. Till sist äpplen. Ät din frukt till frukost, vid viktminskning (och skulle du INTE gå ner – prova att ta bort frukten).

Välj helst frukt som innehåller max 10 % socker och ät den till frukost…

Bacon & avokadosallad (den enda gången min gubbe äter grönsaker)
Tärna och stek bacon knaprigt och lägg på hushållspapper. Stek brödtärningar gyllenbruna och lägg på papper. Strö ut på ett fint fat; isbergssallad, tomater, gurka, rödlök, en avokado (halvera och gröp ur munsbitar med en tesked), bacon. På med salt, peppar, olivolja och balsamvinäger. Strö sist över brödtärningarna.
Mums…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(2)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar