Annons
Annons

Frukosten – vara eller inte vara…?

I många år har vi kallat frukosten den viktigaste måltiden på hela dagen. Men nu börjar den tappa lite fäste. När vi ser oss omkring i världen så ser vi att många klarar sig bra utan frukost, eller med bara en kopp kaffe. Men hur är det när du vill gå ner i vikt...?

frukosten

Frukosten – ät helst alla tre näringsämnen… Foto juliasvanqvist, Flickr

Vad äter du till frukost?

Frukosten som i många år har varit den viktigaste måltiden, har förlorat lite av sin betydelse. Vi kikar ut i världen och ser att folk (t ex italienare) klarar sig fint med en espresso och kanske en croissant, innan de går till jobbet. Dessutom tar de den gärna på ett café istället för att äta en ordentlig frukost vid köksbordet.

Frukosten – är viktig för dig som går ner i vikt…

Men när vi pratar om viktminskning så kommer frukosten i ett annat läge, då är den det viktigaste målet. För den påverkar hela din dag. Många som har problem med sötsug, och speciellt på kvällen, ger jag rådet att äta mer till frukost och till deras förvåning så hjälper det. Tänk efter – om du äter en dålig frukost, slänger i dig en lunch i all hast och sedan äter middag hemma, vad händer – om inte att du blir väldigt sugen på kvällen. Du behöver grunda med en ordentlig frukost, för då äter du mindre under resten av dagen. Men framför allt så minskar du risken för hunger och sötsug efter middagen.

Frukosten – ät alla tre näringsämnen…

När du vaknar på morgonen behöver kroppen ha alla tre näringsämnen – protein, kolhydrater och fett. Många lägger väldigt mycket fokus på proteinet. Det gör inte jag. Jag rekommenderar dig att äta protein tid varje mål – men det måste inte vara några mängder. Men ett ägg är perfekt. Kolhydraterna kan du äta i form av frukt (men många kvinnor har svårt att gå ner i vikt av frukt) t ex en halv grapefrukt. Eller kanske väljer du bär (det gör jag). Jag äter 1 dl blåbär varje morgon, med Rysk yoghurt (17 %) som dessutom ger det fett jag behöver. Kroppen vill ha lite av allt.

Frukosten – du kan äta den lite senare…

Om du har svårt att äta frukost så kan du skjuta lite på den och äta din frukost vid förmiddags fikat.Ta med ett kokt ägg, en liten yoghurt (eller ställ en liter i kylskåpet på jobbet) och en frukt hemifrån. Det är enkelt, mättande och gott. Du kan också ta med en påse nötter, som mättar bra och innehåller hälsosamt fett.

Ät frukost om du vill gå ner i vikt UTAN sötsug på kvällen…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du får SUPPORT i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen. Jag hjälper dig. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(2)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar