Annons
Annons

För och emot motion…

I flera decennier har vi fått höra att mindre mat och mer motion gör att vi går ner i vikt. Men nu finns det bättre sätt att gå ner i vikt (att äta sig MÄTT på RÄTT mat). Men vilken plats har motion i det nya och enklare sättet att gå ner i vikt?

for-och-emot-motion

Du kan motionera hemma med gummiband som motstånd… Foto bwanderd, Flickr

Är det bra att motionera?

Det är en ny tid för viktminskning. Allting ställs på sin spets och allt görs på ett nytt sätt. I decennier har man gått ner i vikt genom att räkna kalorier, äta lite och ofta. Den tiden är över – nu gäller det att äta sig MÄTT på RÄTT mat. Det gör det lättare att gå ner i vikt (eftersom du får äta dig MÄTT). Men vilken plats har motion i den nya tidens viktminskning? Vi kikar på för och emot motion…

För motion…

På plussidan och för motion kan vi säga att du får en ökad förbränning när du motionerar. Hur länge din förbränning ökar beror på vilken form av motion du väljer. När du promenerar får du en ökad fettförbränning just när du går. Men om du väljer att motionera hårdare – att träna kondition, då får du en ökad förbränning i upp till flera dygn. Men lugn motion är väldigt bra mot stress (som gör att du lagrar fett på magen) så promenader, speciellt på morgonen, är extra bra.

Annons

Även med styrketräning får du ökad förbränning under lång tid. Dessutom bildas fler kraftverk, i dina celler, som förbränner ännu mer energi. Jag rekommenderar alltid styrketräning – på gym eller hemma med gummiband eller bara kroppen som motstånd . För många är alldeles för svaga. Du kan träna hela kroppen med bara fem enkla övningar (Body Weight Exercise). Styrketräning tränar upp din styrka och koordination.

Emot motion…

På minussidan eller emot motion ska du veta att i stora undersökningar har det visats, om och om igen, att de som motionerar mest inte går ner i vikt. Den bästa undersökningen som gjorts på kvinnor är The women´s Health Study med 39, 876 kvinnor . De delades in i tre grupper efter hur mycket de motionerade – låg , medium och hög (mer än en timme per dag). De följdes i 10 år och inte ens den gruppen som motionerade mest gick ner i vikt. Om du har hamnat i en platå – då vikten har stannat upp, då kan du ta till motion för att komma igång igen.

Om vi kikar den energi som du gör över med så är det ca 2 000 kcal per dag (din basala energiåtgång – att hålla igång hjärta, lungor, kroppstemperatur, alla organ mm). Om du tar en promenad på 45 minuter så gör du av med ca 105 kcal – vilket är ca 5 procent av din energiåtgång. Hela 95 procent består av att hålla igång alla kroppens organ och funktioner. Det betyder att du behöver ta i hårt och dessutom länge om du ska få någon effekt på din vikt.

Motionera för hälsan…

Däremot så är motion det absolut viktigaste för din hälsa och för att du ska må bra. Så om du motionerade innan du började gå ner i vikt, så fortsätt för att må bra. Men om du INTE motionerade innan din viktminskning är det bättre att du fokuserar på maten och stressen – som faktiskt orsakar din viktökning. Tänk även på motivationen eftersom det är svårt att gå ner i vikt alls om du inte är motiverad.

Fokusera på mat, motivation och stress – och ta till motion om din vikt står still…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du träna hela kroppen med bara 5 övningar? Kika på Body Weight Exercise. NU får du 20 procent Nyårsrabatt på mina dieter, hälsoböcker och e-böcker (tom 31/1). Du kan beställa i ett mejl till handla@viktcoachen.se (se hemsidan eller butiken). Välkommen!

 

LÄS OCKSÅ

(3)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar