Annons
Annons

Ericas tredje vecka

Här är Ericas tredje vecka som min klient. Hon skriver om maten, fester, frestelser, sin nya livsstil och hur hon har fått ordning på sitt sätt att äta. Följ med och se vad som har hänt med Ericas vikt...

ericas tredje vecka

Här är bönbiffarna du fick recept på förra veckan…

Tre veckor med min nya livsstil

Tre veckor har gått. Kläderna sitter lösare och jag kan ha flera undanlagda plagg i garderoben. Kollegorna har gett mig positiva kommentarer! Det känns härligt! Det går förvånansvärt bra och snabbt. Men så håller jag mig strikt till det jag får äta också … förutom lite fusk, men bara lite – hittills! Det har känts bra att göra så; att ta det här på största allvar från början för att bryta alla gamla dåliga vanor och börja med något helt nytt, och göra det helhjärtat. På så sätt har jag verkligen känt att det har blivit en stor förändring.

Förändringar i kost och tanke

Jag har tänkt på några specifika saker som har förändrats när det gäller min syn på mat och ätande sedan jag började:

·       Jag ser fram emot att äta och gör det med gott samvete. Förut skippade jag både frukost och lunch och gick och köpte choklad och annat onyttigt på eftermiddagen när jag plötsligt blev vrålhungrig. Sedan var det mycket mat på kvällen som gällde, och ibland alldeles för sent. Jag la mig nästan alltid proppmätt. Ingen trevlig känsla.

·       Nu är jag precis lagom mätt under dagen och börjar bli hungrig ”rätt tid”, dvs. lagom tills jag ska äta. Det har blivit bättre balans helt enkelt. Förut var jag ständigt sugen, blev plötsligt jättehungrig eller var proppmätt – beroende på vilken tid på dagen det var. Ingen trevlig känsla det heller, och det gjorde mig på dåligt humör.

·       Jag uppskattar BRA mat ännu mer än innan. Jag längtar efter mina bönor och grönsaker … och rostade hasselnötter, när jag vill ha något extra. Förut var det socker och fett. Sockret triggade fettbegäret och vice versa. Ingen bra kombo alls.
Det är ju så lätt att äta så här egentligen – och så väldigt gott!

Att äta annat än egenlagad mat

Förra veckan fanns två stora potentiella frestelser. En utbildningsdag och en 50-årsfest. Festen var den jag oroade mig mest för, eftersom en fest pågår i flera timmar och det både är lätt och mysigt att småäta mest hela tiden, särskilt när det alltid står saker framme.

På utbildningsdagen skippade jag förstås morgonmackan eftersom jag inte äter frukost. Till lunch valde jag fisk med ugnsrostade grönsaker (utan potatis), chilimajonnäs och gremolata. Perfekt mat! Till eftermiddagsfikat bad jag om mörk choklad och fick sådana där små chokladknappar som man använder i bakning, med 70 % kakao. Det räckte med 5-6 stycken. Jag var nöjd, mätt, glad och stolt över att inte ha fallit för frestelserna. Det var ju faktiskt chokladbollens dag också, och chokladbollar är (var?) en favorit.

Förra veckans coachningssamtal

Vid mitt coachningssamtal med Christina förra veckan var jag lite orolig för hur det skulle funka att gå på just 50-årsfesten. Jag fick många bra tips, och det viktigaste, sa Christina, var att jag hade bestämt mig för en strategi innan jag gick dit. Jag visste inte vad som skulle serveras, så lite flexibel var jag ju tvungen att vara, men jag bestämde mig i alla för att äta EN sak av något gott och onyttigt, och fullt med socker. Jag var lite nyfiken på hur det skulle kännas, och jag var faktiskt säker på när jag gick hemifrån att det skulle gå bra. Och det gjorde det!

Det serverades smörgåstårta till de vuxna och hamburgare och korv till barnen, så jag valde sallad och lite lax och räkor från smörgåstårtan som mat. (Lyxigt att få äta av bara översta lagret på smörgåstårtan – det här sättet att äta har många fördelar 🙂 ). Till fika var det tårta och ljuvliga, hembakade biskvier. Jag åt sammanlagt ¾ biskvi och några skedar tårta, så det blev väl ungefär ”en sak” tillsammans. Och jag var nöjd med det. Det började till och med kännas FÖR sött de sista tuggorna, och det var en konstig, men angenäm känsla. Det var inga problem att stå emot chips, jordnötter och smågodis som ställdes fram på bordet sen, för jag hade ju bestämt mig: jag var färdig när jag hade ätit av desserten.

I kväll ska jag laga mina bönburgare, så bilden bifogas!

Erica

(Vikt 77,3 och midja 93)

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar