Annons
Annons

Erica – den femte veckan

Här kommer min femte vecka (Erica). Jag går ner i vikt snabbt och jag är äntligen nere under 75 kg! Här berättar jag hur jag äter och du får ett recept på toppengod linssallad...

Jag vill inte vara med på bild…

Att hitta ett sätt att äta och gå ner i vikt som passar en

Jag har gått ner väldigt snabbt i vikt. Snabbare än jag trodde var möjligt. Christina är lika förvånad som jag, och hon undrar om jag går hungrig. Men det gör jag inte. Det är jag väldigt noga med av två anledningar; dels orkar man inte med vardagen om man är hungrig, dels vet jag att kroppen går på sparlåga om man äter för lite, och då kan det hända att viktminskningen stannar av. Jag har hittat ett sätt som passar mig – både min kropp och mitt sätt att tänka, och hur jag tar mig an saker. Jag ville göra detta ”ordentligt” och fullt ut. Inga försiktiga testa på-varianter för mig inte! Men det är så jag funkar i övriga livet också. Jag tror att det allra viktigaste är att man hittar ett sätt att gå ner i vikt som passar ens personlighet, för annars orkar man inte.

Att vara strikt eller ej – fridag, antal måltider och frestelser

Jag har valt att inte ha någon ordentlig fridag, men unna mig lite extra har jag gjort. I söndags när det var mors dag hade min dotter bakat ljuvliga macarons med vit chokladganache och rabarberkräm – och det är klart att jag åt en. Men bara EN. Resten av dagen höll jag mig nästan till det jag får äta, men jag hade ingen bönsallad färdig, så det blev för mycket protein den dagen. Och jag saknade mina bönor! Något fattades, och jag märkte skillnad på mättnadskänslan. Jag behöver mina bönor och linser för att bli mätt, det är ett som är klart! Jag har även ätit pasta, men då tog jag en handfull och drygade ut den med zuchinipasta (som jag gjort med grönsakssvarv).

Två måltider per dag

Jag äter bara två måltider, lunch och middag. Det passar säkerligen inte alla, och kanske särskilt om man inte har ätit så innan, för då kan jag tänka mig att man blir hungrig eller har svårt att vänja sig. Men för mig var det ingen omställning; utan omställningen bestod i vad jag äter. Jag blir såklart sugen ibland, och då händer det att jag äter nötter eller mandel på kvällen. Men inte mer än knappt en handfull. Jag rostar själv i stekpanna, hasselnöter eller mandel med skalen på. Snabbt och enkelt!

Frestelser…

Frestelser … ja, de finns alltid där. Men av någon anledning har jag mycket lättare nu än någon gång tidigare att låta bli dem. Jag är säker på att jag fortfarande tycker att sött och fett är lika gott som jag alltid har tycket, men den här gången anstränger jag mig verkligen att tänka rätt, och det funkar hittills. Jag vet ju att jag kan fuska när jag vill – och att jag inte behöver göra det så fort tanken dyker upp. I kylskåpet har jag min favoritchoklad liggandes, och jag kommer att äta en halva. Jag har bara inte bestämt mig när. För jag vill inte förbjuda allt; jag vill bara lära mig att handskas med det, och inte styras av impulser. Jag vill kunna kontrollera vad jag gör och vad och hur jag äter, och jag tror att det är det viktigaste verktyget jag har fått av Christina: mina nya tankar. Jag kan bli irriterad på att det ska vara så svårt att ha ett normalt och sunt förhållande till mat och ätande. Tyvärr är det väl ett typiskt ilandsproblem (som jag ärligt talat kan skämmas över), men jag vet i alla fall att jag inte är ensam om det.

Mina tankar kring maten – och några tips

Christina kommer att lägga ut lite bilder på vad jag äter. Allt är inte perfekt, såklart, och kanske består rätterna av lite för mycket protein eller inte helt rätt livsmedel. T.ex. har jag någon dag ätit Hälsans Köks panerade produkter. Jag brukar väldigt sällan äta halvfabrikat, men nu har jag testat en del vegetariska rätter som jag tycker är helt ok näringsinnehåll, och faktiskt är riktigt gott. Men jag äter t.ex. aldrig korv, färdiga köttbullar och andra ”klassiska svenska vardagsrätter” – detta eftersom jag inte gillar att inte veta exakt vad jag stoppar i mig, och eftersom jag vill ha ren mat. Det är min absoluta övertygelse att det är det mest hälsosamma; att laga maten från grunden. Hur som helst får ni se ungefär vad jag äter! Eller vad jag åt förra veckan i alla fall, för jag försöker variera mycket så att det blir lika kul att laga maten som att äta den!

Bönor och linser

Mina bönsallader gör jag olika varje gång, och några proportioner har jag svårt att ange. Men ett exempel är: stora vita bönor + borlottibönor, gurka, rödlök, tomater, kapris, oliver, blandad sallad, färsk basilika, vinägrett med färskpressad vitlök. Belugalinser är mina favoritlinser just nu, och denna kombo är ljuvlig: belugalinser + vinägrett gjord på olivolja och hallonbalsamvinäger + färskpressad vitlök + hackad färsk mynta + hackad färsk basilika. Myntan och hallonvinägern ihop är magi! Lova att ni testar!

Hörs om en vecka

Erica

Vikt 74,9 kg (jippi, under 75 😊 )

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar