Annons
Annons

Dina mått…

När du går ner i vikt måste du mäta dig - det ger dig kontroll över din viktminskning. Du ser om allt går som det ska eller om du behöver ändra på något. Men vad behöver du mäta och hur gör du då?

dina-matt

Mät midjan och vikten, så har du kontroll… Foto Travis Wise, Flickr

Vad ska man mäta och hur gör man? Det är dagens fråga – för när du ska gå ner i vikt måste du kontrollera dina mått regelbundet. Det ger dig både översikt och kontroll. Allra bäst är att skriva ner sina mått i en tabell eller på något annat sätt. Då ser du precis hur det går och om du behöver ändra på något.

Dina mått – vad du bör mäta…

Det är framför allt två mått som du bör ta – vikten och midjemåttet. Vikten är självklar – det är det mått som de flesta är fokuserade på. Det är vikten som är viktigast för de flesta, men inte för mig. För jag tycker att det viktigaste måttet är midjemåttet. Om du har ett midjemått över ca 90/100 cm (för kvinnor/män) har du bukfetma. Det betyder att du har en rejält ökad risk för t ex diabetes eller hjärt- kärlsjukdomar. Därför bör du komma under de måtten…

Dina mått – hur du gör…

Vikten är inte mycket att säga om – väg dig en gång per vecka. En del föredrar att väga sig varje dag men eftersom man väger olika beroende på hur mycket man har druckit, så tycker jag att det kan ge mycket negativa känslor för ingenting. Men gör det som känns bäst för dig. Men midjemåttet tar du så här; ligg ner (eftersom magmusklerna ofta är försvagade, är det svårt att hålla magen lika när man mäter stående), ta måttbandet under dig och andas normalt. Efter en normal utandning mäter du där naveln sitter. Då mäter du på samma ställe varje vecka.

Dina målmått…

När du sätter en målvikt bör du välja ett viktINTERVALL på 1-2 kg. Ha t ex som mål att väga 65-66 kg. Eftersom vi väger olika mycket beroende på hur mycket vätska vi har i kroppen, om vi har varit på toa eller inte och beroende på hur mycket kolhydrater vi har ätit (när kroppen lagrar kolhydrater lagras samtidigt vätska). Då är det synd att ställa sig på vågen och bli ledsen över vatten. Så länge du väger inom ditt målintervall bör du vara nöjd. Ha gärna som mål att komma under 90/100 cm i midjan…

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Min NYA metod Våga & Vinn! hjälper dig att vinna högvinsten! Med support i en Facebook-grupp eller direkt i telefonen! Välkommen! 

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar