Annons
Annons

Den andra viktiga viktfrågan…

VAD ska vi äta? Det är den andra viktiga frågan som vi tar upp idag. Vi började med att titta vi på NÄR du ska äta - för att du ska förstå hur viktigt det är. Men dagens fråga är den viktigaste - VAD ska vi äta för att gå ner i vikt?

mat-pexels

VAD ska vi äta? Här är ett exempel… Foto Pexels

Nu ska vi se VAD du ska äta. För igår ställde jag de två viktigaste frågorna för din vikt. De är VAD du ska äta och NÄR du ska äta. Alla andra frågor kommer efter dessa två. Vi började med att titta på NÄR du ska äta – för att du ska förstå hur viktig den frågan är. För många ställer sig bara frågan VAD de ska äta. Men det är bara halva svaret.

Först – VARFÖR går vi upp i vikt?

Svaret på den frågan har förändrats, om och om igen. Det beror på att vi lär oss mer och mer. Forskningen går framåt, men det går inte så snabbt som vi skulle vilja. Vi vet fortfarande inte HELA svaret på den här frågan. Först skulle man räkna kalorier och äta fettfattig, men det är inte varför vi går upp i vikt. Det har forskningen visat. Nej vi ska äta mat som gör att vi är inställda på fettförbränning istället för att lagra fett. Vi ska undvika det hormon som gör att vi lagrar fett – insulin.

VAD ska vi då äta?

Som vanligt är inte experterna överens om den saken. Det man ÄR överens om är att vi ska äta grönsaker. Så du kan INTE göra fel om du fyller din tallrik med grönsaker. Men sedan har vi den animaliska maten – och här är experterna inte överens. Fisk,fågel, kött och mejeriprodukter (mjölk, fil, yoghurt, ost…) säger ena sidan att du ska äta mycket av. Men det finns en sida som säger att du ska äta väldigt lite av detta – för att gå ner i vikt (och för att inte få diabetes, hjärtsjukdom och cancer).

Om du frågar mig…

Jag tror att det allra bästa för din vikt (och hälsa) är att äta mycket grönsaker, baljväxter (bönor, linser, ärtor), bladgrönsaker, rotfrukter och bär. Dessutom så tror jag att det bästa är att äta mindre av det andra – lite fisk, fågel, kött och mejeriprodukter. Men det är inte den maten som du ska fokusera på. Om du lägger på LITE fisk, fågel, kött på din tallrik och MER grönsaker – då tror jag att du gör rätt. När det gäller mjölkprodukter kan du prova dig fram. Om du går ner i vikt MED dem – så är det ok. Men om du INTE går ner i vikt kan du prova att ta bort dem.

Annons

Nästa inlägg – magens bästa vän…

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha min hjälp att gå ner i vikt? Du kan få support i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen. (Jag har tre dieter att välja på – med eller utan support.) Välkommen in och kika!

LÄS OCKSÅ

(1)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar