Annons
Annons

Att välja mellan två metoder

Nu är jag nära mitt mål - jag pendlar mellan 61-63 kilo (målet är 60). Eftersom jag vet att jag kan gå ner i vikt, är det så lätt att släppa på reglerna, en festlig helg, för jag vet att jag kan ta bort det veckan efter. Men det är inte bra att pendla - dags att välja...

Som jag ser det kan jag välja mellan två metoder… Foto Pexels

Mina och dina sista kilon…

Om du har gått ner en del kilon och bara har 5 kilo kvar, så vet du att det kan bli svårare och svårare. Kroppen vill gärna hålla kvar det lilla överflöd av fett som finns kvar. Den vill bara ha lite marginaler ifall det kommer svårare tider, utan mat. Inte för att det kommer att hända mig – men det vet ju inte hjärnan, konstigt nog (jag har ju aldrig varit utan mat så länge jag har levt).

Nu kan jag välja mellan två metoder…

Som jag ser det så har jag två val – jag kan antingen äta mig MÄTT på RÄTT mat och göra ALLTING rätt, eller så kan jag använda varannan dags metoden. När man vet hur man gör när man går ner i vikt (för det lär dig ju efter hand), så är det lätt att slarva lite eftersom jag vet att jag kan ta tag i det efteråt. Och så har det varit en tid. Jag går upp ett eller två kilo, efter en festlig helg, och tar bort dem veckan efter. Men det är inte bra för kroppen. Den vill ha en fast vikt. Dessutom sätter sig det nya kilot (eller två) på magen – just där man INTE vill ha dem.

Väldigt lite KOLHYDRATER (inte kalorier)…

Då tar jag tag i varannan dags-metoden. Varannan dag äter jag väldigt lite KOLHYDRATER (INTE kalorier – för om du bara minskar på kalorierna och det du äter är kolhydrater, kan du få helt fel effekt) och varannan dag äter jag mig MÄTT på RÄTT mat. Om jag skulle äta väldigt lite kolhydrater hela tiden i t ex en vecka eller två, då skruvar kroppen NER förbränningen. Men det vill jag INTE för då går jag ju upp igen direkt när jag börjar äta ”som vanligt”.

Varannan dags-metoden…

Då börjar jag dagen med te och en fruktmilkshake som jag älskar (min favorit med äpple, yoghurt, osötad mandelmjölk och kanel). Jag har hittat ett nytt favorit te – ett vitt te (som har maxat med antioxidanter) med svag hallonsmak. Till lunch äter jag kokt ägg, knäckemacka (Ryvita med 100 procent fullkorn) och dricker te. Till middag äter jag soppa och min favorit är spenatsoppa med lite grädde i, istället för redning, med en ägghalva. Spenatsoppan har nästan inga kolhydrater och massor av näring. Nästa dag äter jag mig MÄTT på RÄTT mat.

Gå ner dina sista kilon, du också, med varannan dags-metoden…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du bli coachad av mig? Du får SUPPORT varje vardag. Ring 019-24 75 00 eller maila. Jag har bara EN plats kvar i ”Viktminskning I Mobilen men det finns plats i Facebook-gruppen… Välkommen!

 

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar