Annons
Annons

Andning mot stress – enkla tekniker…

Andningen är i centrum när man motarbetar stress. I meditation, yoga och andra metoder som verkar mot stress är andningen alltid en stor bit av effekten. Lär dig att andas rätt för att motverka stress...

andning

Andning – för att minska stress… Foto Shawn Rossi, Flickr

När du stressar eller känner dig stressad förändras din andning – den blir mer och mer ytlig och ineffektiv. Därför är andningen ett steg i processen när man motverkar stress. Man tar tag i andningen, med viljan, och för varje sekund som går så blir din andning mer normal och lugn – precis som du.

Andning – hur andas du normalt?

Först är det bra att veta hur din normala andning ser ut. Lägg en hand på magen och en på bröstet och andas normalt – vad rör på sig mest? De flesta män andas med magen (en effektiv andning där även diafragman är aktiv) vilket ger en effektiv andning. De flesta kvinnor bröstandas (en lite mer ytlig andning där diafragman inte jobbar särskilt hårt). När du känner din normala andning vet du vart din andning ska landa i stressade situationer.

Andning – hjärtandas…

En teknik som låter konstig men som har stöd i forskningen är att hjärtandas (hjärtat har en mer central roll i vår uppmärksamhet än vi tidigare trott och registrerar vissa saker flera sekunder före hjärnan). När du hjärtandas gör du så här;
1. Blunda och se ditt hjärta framför dig.
2. Tänk dig att du andas med hjärtat – att luften kommer in underifrån, går igenom hjärtat, och förs ut i kroppen längst upp i hjärtat (eller tänk från vänster till höger).
3. Tänk på en positiv känsla – glädje, lycka, tacksamhet eller vilken positiv känsla du vill.
4. Andas med hjärtat tills du känner dig lugn igen…

Andning – andas enligt 2-4-6…

En annan enkel andningsteknik är att andas enligt 2-4-6. Du andas in under 2 sekunder, håller andan i 4 sekunder och andas ut i 6 sekunder. Andas in genom näsan och andas ut genom munnen med ett woosch likande ljud. Det är ett snabbt sätt att bli lugn med hjälp av din andning.

Annons

Båda dessa tekniker kan du använda när som helst då du känner dig stressad. I en kö som står still och du är otålig, inför ett svårt eller viktigt jobb eller möte. Ja när som helst då du behöver lugna ner dig och bli mer fokuserad. Prova…

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Du kan få support i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen. (Jag har tre dieter att välja på – med eller utan support.) Jag hjälper dig… Välkommen in och kika!

LÄS OCKSÅ

(3)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar