Annons
Annons

6 grönsaker som gör dig smal…

Alla grönsaker är bra för din vikt - utom möjligen majs (som egentligen är ett sädesslag), du kan ha majs som en av flera grönsaker men inte enbart. I övrigt är det grönsakerna som gör dig smal. Men några är bättre an de andra...

gronsaker

6 grönsaker som gör dig smal & håller dig frisk… Foto digital cat, Flickr

Supermaten – det är grönsakerna. De innehåller lite kolhydrater, lite energi, men massor av hälsosamma ämnen som både gör dig smal och som gör att ditt immunförsvar fungerar bättre. Alla kroppens organ och system behöver de här ämnena och vi behöver få dem från naturen – som har alla nycklar till hälsa (och viktbalans). Vegetarianer väger ofta mindre än köttätare – men jag föreslår inte att du ska bli vegetarian, bara att du ska ha MER grönsaker på din tallrik (EN vegetarisk dag per vecka är ingen dum idé).

För dig som vill ha det enklare…

Vi vill alltid veta vilka som är bäst – vilket bär som är bäst och vilken frukt som är bäst. Och även om jag tror att en blandning är bäst (lite rött, lite gult, lite grönt…) så finns det grönsaker som vi tror är lite bättre. Om du vill ha det enkelt – välj ovanjordsgrönsaker (de innehåller minst kolhydrater) och lökfamiljen. Men jag gick ner 20 kg fast jag åt en morot varje dag…

6 grönsaker – för din hälsa…

Vi tar en grupp i taget. 1. Bladgrönsaker – välj salladskål (mest fibrer och antioxidanter), 2. Baljväxter – välj sojabönan (skyddar mot bröstcancer) många väljer den gröna sojabönan, i frysdisken, som kallas Edamame, 3. Grönsaker – tomaten (skyddar mot prostatacancer – laga tomatsås!), 4. Grönsaker med hetta – chili (chiliflakes är enkelt, men chilifrukten har fler aktiva ämnen) 5. Rotfrukter – hela lökfamiljen, 6. Örter – persilja (rikt på järn tjejer). Ha de här på tallriken ofta.

6 grönsaker – för din vikt…

Som sagt, för vikten är de flesta grönsaker likvärdiga. Men när det gäller rotfrukter – välj bara dessa fem; lök, morot, rödbetor, rotselleri, kålrot. De har alla 7 procent kolhydrater. De andra rotfrukterna har långt över 10 procent och det är för mycket kolhydrater. Den allra bästa grönsaken för vikten är kålfamiljen, som mättar så bra på grund av alla hårda fibrer. Välj broccoli, blomkål, vitkål (t ex pizzasallad), rödkål, grönkål eller vilken du vill. För när det gäller vikten så ska du äta dig mätt – det motverkar dina två fiender; sötsug och hunger.

Nästa matinlägg – hur mycket protein behöver vi?

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Med min NYA metod Våga & Vinn! får du support i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen! (Jag har tre dieter att välja på – med eller utan support.) Välkommen! 

 

 

LÄS OCKSÅ

(3)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar