Annons
Annons

5 Enkla sätt att motionera…

Även om motion inte är speciellt effektivt för viktminskning, så är det ETT verktyg bland många. Det är t ex bra att ta till för dig som ska ta bort de sista 5 kilona. Det är dessutom väldigt bra mot stress och du sover bättre...

motionsformer

5 Enkla sätt att motionera… Foto Steven Guzzardi

Här är 5 enkla sätt att träna hemma och av 5 anledningar. För vikten (ett verktyg av flera), mot stress (det gör att stresshormoner och den extra energi som kroppen gör arbetas bort), för att sova bättre (motion gör att du får en bättre sömn), för motivationen (du blir motiverad av action) och jag måste ju säga det – för hälsan (inget är bättre!). För att det ska bli gjort regelbundet behöver det vara kul, du måste välja det DU tycker är kul. Det går att hänga med grannen eller ett tag, men om det inte är du lägger du snart ner.

1. Body Weight Exercise…

Detta är ett superbra sätt att träna styrka (vilket nästan alla behöver) utan redskap och utan att det kostar en krona. Du gör 5 enkla övningar som tränar hela din kropp. Hur är det möjligt, tänker kanske du som har tränat på gym ett tag. Jo det handlar om intensitet. Du kan träna med låg intensitet (kraft eller motstånd) med bara din kropp som motstånd, men då får du göra det ofta för att få effekt. (Eller så tränar man styrketräning på ett gym, med hög intensitet, 2 gånger per vecka.) Du hittar dessa övningar på nätet eller i min webshop (10 övningar så att du kan variera dig). Ha t ex var annan dag som mål.

2. Ett gå/löpband…

Du som hellre vill träna kondition kan investera i ett gå/löpband. Utan att vara köpt på något sätt så tycker jag att Attracts löpband är både bra och billiga. Om du har möjlighet – sätt en liten tv på väggen framför. Då kan du se på nyheterna eller din favoritsåpa samtidigt. Det gör din träning så mycket lättare. Du kan dessutom få en bra regelbundenhet genom att träna till ett speciellt program.

3. Hopprep och/eller en sandsäck…

Ett oerhört billigt och väldigt effektivt sätt att träna är att hoppa hopprep. Du kan variera dig med en rockring eller en sandsäck att boxa på. Detta är billiga, effektiva och roliga sätt att motionera på. Det är jättebra för dig som behöver variation att ha något annat att ta till när du blir less, så att ha flera enkla och billiga redskap är en bra idé. En sandsäck är jättebra för dig som har problem med ilska. Då slår på en sandsäck, istället för en person och efteråt är du glad och positiv.

4. En boll (och en kompis)…

Jag tränade volleyboll när jag var ung, så jag vet vad som händer i folks hjärtan bara det finns en boll med i leken. Det är få bollar du kan ha kul med själv, men om du har en boll-glad kompis kan ni investera tillsammans i ett pingisbord, en basketkorg eller ett varsitt tennisrack. Att ha en kompis att träna med gör dessutom underverk för motivationen. När du inte är så sugen på att spela – tar hon med dig och tvärtom.

5. En tränings-dvd…

Om du är ensam men vill träna kondition (eller styrka) i grupp så kan du köpa en tränings-dvd. Då har du allt att välja på. Vill du dansa – prova Zumba med latinamerikansk musik, vill du prova yoga – det finns alla nivåer av intensitet att välja på. Allt från ren stretch till hård träning. Vill du göra något annat – ge dig ut på nätet och surfa och investera i en dvd som lockar dig. Känn dig som en i gruppen.

(OBS! Ha på dig bra skor när du motionerar…)

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Du kan få support i en sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen. (Jag har tre dieter att välja på – med eller utan support.) Jag hjälper dig… Välkommen in i butiken!

 

LÄS OCKSÅ

(4)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar