Annons
Annons

2. (av 5) Gå ner i vikt till beachen

Nu är vi på del två i serien (på fem delar) om hur du går ner i vikt till beachen. För då bör du agera NU. Många väntar till in i det sista och gör något desperat i slutet på maj månad. Nej, häng med i serien och gå ner i vikt innan sommaren...

maltiden-martha_chapa95

Måltiden – HUR och NÄR du bör äta… Foto martha_chapa95, Flickr

Gå ner i vikt till beachen så här…

Förra inlägget skrev jag om hur du ska tänka när det gäller VAD du ska äta. Nu ska vi prata om HUR du ska äta. Då tänker jag på NÄR det är bäst att äta och på vilket SÄTT du bör äta för att gå ner i vikt. Tro mig – detta är nästan lika viktigt som VAD du äter.

Gå ner i vikt – NÄR du ska äta…

Om du vill gå ner i vikt måste du ha en plan – och du bör hålla dig till planen. De som INTE lyckas försöker ofta prova olika saker på en gång och det går aldrig. Tvärt om så behöver du göra det ENKELT. Ok, NÄR du bör äta betyder inte för sent och inte för ofta. Det bästa är att äta frukost, lunch, middag och inget mer. Då håller du hormonet INSULIN (gör att vi lagrar fett) på en låg nivå under lång tid. Dessutom bör du äta middag senast kl. 19.00. Då får du en lång fastetid mellan middagen och frukosten då du är inställd på förbränning. Om du äter efter middagen ställs du in på att lagra fett igen (med INSULIN).

Gå ner i vikt – på vilket SÄTT du bör äta…

Att BARA fokusera på maten, matbordet och sällskapet hjälper dig att gå ner i vikt. Det betyder att du INTE ser på några skärmar eller tänker på eller utövar ditt arbete. Dessutom bör du vara lugn – STRESS och måltider hör inte ihop. Om du är stressad fokuserar kroppen INTE på förbränning och ämnesomsättning – tvärtom. Se måltiden som en tid för avkoppling, att äta och att umgås. Om du äter själv fokuserar du på maten och allt annat än jobb. Ät inte framför datorn eller tv:n utan vid matbordet. Då kommer din kropp att förbränna den maten du äter.

Gå ner i vikt – med sällskap…

Om du kan så ät tillsammans med någon annan, så ofta du kan. Om det så bara är en gång per vecka, så värna om den måltiden. Det är meningen att vi ska äta lite, lyssna lite, prata lite och äta igen. DÅ äter du i ett tempo som passar din ämnesomsättning. Då hinner mättnadssignalerna med och du blir mätt i tid, utan att det går över i att du blir övermätt eller till och med proppmätt. Du ska helst inte känna av din mage. Den ska sköta sig själv och enda gången du ska känna att den finns är när du är hungrig.

2. Ät tre gånger per dag, inte för sent och med fokus på måltiden, i lugn och ro…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Välkommen till butiken!
Vill du ha min hjälp? Du kan få SUPPORT på tre sätt – i en sluten Facebook-grupp, direkt i mobilen eller som VIP-kund. Jag hjälper dig. Välkommen!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar