Annons
Annons

10 Grilltips för dig som vill hålla vikten…

Nu är det sommar och det betyder grilltider och många är livrädda för att gå upp i vikt. Det behöver du INTE vara - gör så här så håller du vikten...

Du kan grilla

Du kan grilla och hålla vikten… Foto Pexels

Vill du grilla och samtidigt hålla vikten?

Många går upp i vikt på sommaren, men det måste du inte alls. Men du måste BESTÄMMA dig för att hålla vikten. Ett bra citat är

”Vill du ha en mat som är begränsad (du kan äta det ena men inte det andra), eller ett liv som är begränsat (du kan göra det ena men du VILL inte göra det andra, på grund av din vikt och storlek) – det är bara att välja” (Okänd).

Väljer du det första? BRA! Det är inga stora problem, när du ska grilla kan du tänka så här:
(Tänk på att INTE dricka mer alkohol än 1-3 glas, beroende på hur mycket du tål och under hur lång tid du dricker glasen. Så fort du dricker för mycket så slänger du ALLA regler överbord.)

10 Grilltips som gör att du HÅLLER vikten…

1. Du kan grilla fisk/fågel/kött/quorn/sojakött (marinera alltid först).
2. Om du gör spett – gör åtskilda köttspett och grönsaksspett, för de har olika grilltider.
3. OM du äter potatis – ät den kall! För när potatis (som har kokats) får kallna blir kolhydraterna resistenta (bättre för vikten – varför blir ett annat inlägg). Gör en potatissallad på hela kalla färskpotatisar, vitlök, rödlök, persilja, olivolja och balsamvinäger.
(Men det är ännu bättre för vikten att INTE äta potatis. Gör en sallad av blandade grönsaker och lägg i en frukt, t ex äpple eller nektarin, så blir den godare. Du kan ha i dina favoritbönor/linser om du vill bli mer mätt.)
4. Grilla grönsaker – majskolvar (dela i fyra bitar och marinera i Kaj P), grilla halva paprikabitar (med skalet nedåt) tills den blir svart – dra av skalet och den blir mjuk, söt och supergod. Ta en gul, en röd och en grön och gör en paprikasallad med olivolja och chiliflakes.
5. Gör en sallad med olika salladsblad (välj en färdig påse eller plocka ihop själv)
6. Gör världens godaste, och enklaste, tzatziki – av 2-3 dl turkisk yoghurt, 1 msk olivolja, vitlök, svartpeppar från kvarn och salt. Riv en halv gurka och pressa ur vätskan en näve i taget och lägg i yoghurten. Blanda och den är klar.
7. Gör en tomatsås av en burk salsa – mild eller stark (klart!)
8. Du kan göra guacamole av mogna avokados – gott och bra för vikten
9. Gör en frukt- eller bärsallad till efterrätt (med grädde/Rysk yoghurt 17 % till dig och glass till gästerna).
10. Köp de chipssorter du tycker minst om och nötter till dig till eftertugg (blanda paranötter, pekannötter, macadamianötter, mandlar, jordnötter, valnötter, hasselnötter – inga andra!)

Om du gör som ovan kommer du igenom grilltiden utan problem eller större valkar…

jag-161205

M v h Christina
Viktcoachen.se

Vill du bli coachad av mig? Du får SUPPORT varje vardag. Ring 019-24 75 00 eller maila. Jag har bara EN plats kvar i ”Viktminskning I Mobilen men det finns plats i Facebook-gruppenVälkommen!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Kommentera

Annons

Senaste från Allas

Laddar